Översikt

Klassisk Kanalresa

Det finns resor som man drömmer om att göra. Som att sakta glida fram på Göta kanal och bara njuta av vyerna, stämningen och maten ombord. Gör drömmen till verklighet! Följ med på en kryssning med charmerande M/S Juno, världens äldsta passagerar-fartyg, hela vägen från Stockholm till Göteborg. En njutningsfull upplevelse där vägen är viktigare än målet.

Boka din resa

2019-08-27 2019-08-30 13 595 kr . 5+ Boka

Program

  • Dag 1. Stockholm, Skeppsbrokajen

    När du kliver ombord på M/S Juno blir du en del av en annan värld. Stress och måsten lämnas kvar i land och du kan gå ner i varv medan båten lägger ut och sedan glider fram i majestätiskt lugn. M/S Juno är ett charmerande litet fartyg med 29 hytter, salong och matsal. På övre däck ligger det övertäckta akterdäcket med fin utsikt över de vackra omgivningarna. Fartyget är k-märkt, vilket innebär att hon av Statens maritima museer anses ha ett kulturhistoriskt värde.
    Vår klassiska kanalkryssning avgår från Skeppsbrokajen i Gamla Stan. Via Hammarby sluss tar vi oss från Saltsjön ut i Mälaren och vid lunchtid passerar vi slussen i Södertälje som med sina 135 meter är Nordens största. Vi kryssar genom Sörmlands och St. Annas skärgård mot idyllen Trosa där vi gör ett uppehåll under eftermiddagen.

  • Dag 2. Söderköping – Motala

    Kryssningen bjuder på njutningsfyllda upp-levelser där vägen är viktigare än målet. Vi lägger till på historiskt och kulturellt intressanta platser längs den vackra vattenvägen. Om du vill är du välkommen att följa med på en guidad tur i land. Men kanske föredrar du hellre att njuta av en drink på bryggdäck och bara blicka ut över ett sommarfagert Sverige. Strax före Söderköping börjar Göta kanal och här invigdes kanalen under pompa och ståt den 26 september 1832 i närvaro av kung Karl XIV Johan. Den idylliska staden Söderköping grundades i början av 1200-talet och har en lång och intressant historia som kurort. Via sjön Asplången når vi Norsholms sluss, som reglerar nivån i Roxen. Här korsar kanalen järnvägslinjen mellan Stockholm och Malmö. Carl Johans slusstrappa i Berg är med sina sju sammankopplade slussar kanalens längsta. Slusstrappan lyfter båten 18,8 meter mellan Roxen och Bergs gästhamn. Tillsammans med båtens kryssningsvärd promenerar vi till Vreta klosterruin och kyrkan (ca 3 km). Vreta kloster
    var Sveriges första nunnekloster och daterar från ca år 1100. Den bevarade kyrkan är en av vårt lands mest intressanta med många vackra medeltida klenoder. I det idylliska kanalsamhället Borensberg finns en handmanövrerad sluss. Strax innan slussen passerar vi det välkända Göta Hotell, byggt 1908. M/S Juno glider sakta fram över sjön Boren, och vi ankommer till Motala där vi lägger till för natten. Motala ritades av Baltzar von Platen och brukar kallas "Göta kanals huvudstad".

  • Dag 3. Från Vättern mot Vänern

    Vi lämnar Motala tidigt på morgonen och stävar ut på Vättern, Sveriges näst största sjö. I Karlsborgs besöker vi fästningen som byggdes 1819-1909 på initiativ av Baltzar von Platen. Tanken var att fästningen vid krig skulle fungera som rikets reservhuvudstad dit kungafamilj, regering, guldreserv och kronjuveler skulle kunna flyttas till säkerhet. Vi får en intressant guidning av fästningen och den vackra Garnisonskyrkan. Nästa anhalt är Forsvik som har kanalens äldsta sluss från 1813. Den imponerande järnbron är från samma år. Genom två av kanalens smalaste passager styr vi ut på sjön Viken, belägen 91 m över havet. I Töreboda korsas kanalen av järnvägen mellan Göteborg och Stockholm. Här presenterar man även stolt Lina, Sveriges minsta färja, som trafikerar Göta kanal på tvären. Vid Sjötorp, Göta kanals port till Vänern, passerar vi under kvällen åtta slussar och en välbevarad äldre varvsmiljö. I hamnmagasinet finns Sjötorps Kanalmuseum som vi besöker. Vid midnatt kryssar vi in på Vänern, Sveriges största och Europas tredje största sjö, efter Ladoga och Onega i Ryssland.

  • Dag 4. Vänersborg – Göteborg

    En kanalkryssning är en drömresa för många och en upplevelse för livet. När vi strax efter Vänersborg går igenom Brinkebergskulle sluss och senare den imponerande slusstrappan vid Trollhättan, så närmar vi oss Göteborg. Vår kryssning avslutas vid Packhuskajen 10 i Göteborg på eftermiddagen. Kort promenad till Centralstationen för resa med tåg tillbaka till Stockholm.

Karta

Resfakta

Reslängd 4 dagar
Avreseort Stockholm
Avresor 27/8
Pris Från 13 595 kr
Enkelrumstillägg Hytt för eget bruk huvuddäck, 4 700 kr
Detaljerade priser

Utsides 2-bäddshytt däck B, 2 900 kr
Utsides 2-bäddshytt däck A, 6 800 kr

I priset ingår
  • Del i utsides 2-bäddshytt på huvuddäck
  • Kryssning och utflykter enligt program
  • Helpension från middag dag 1 till lunch dag 4 (ej dryck till lunch/middag)
  • Kryssningsvärd
  • Grand Tours färdledare
  • Tågresa Göteborg – Stockholm.
I priset ingår ej

Dricks är inte inkluderat i resans pris.

Anslutningsort

Vi erbjuder avbeställnings- och reseförsäkringar enligt försäkringsbolaget Europeiska ERV:s villkor.

Tillägg
Kunden har ej tecknat avbeställningssförsäkring 0 kr
Resplan

Dag 1. Stockholm, Skeppsbrokajen
Dag 2. Söderköping – Motala
Dag 3. Från Vättern mot Vänern
Dag 4. Vänersborg – Göteborg.

Resesätt .
Valuta

Svenska kronor.

Bra att veta

FUNKTIONSHINDER: M/S Juno är k-märkt och charmigt, byggt år 1874, vilket innebär att trösklarna är höga och trapporna branta. Dessutom sker de flesta utfärder till fots.