Boka en resa med oss
Vi planerar att genomföra alla våra resor förutsatt att det inte finns någon avrådan från svenska UD eller lokala myndigheter stängt gränsen för inresa. Många länder tillåter nu inresa för fullvaccinerade och ytterligare lättnader förväntas ske inom kort. Vi följer utvecklingen noga för att kunna resans fullfölja våra resors program. Din upplevelse och säkerhet har alltid högsta prioritet. När du bokar in dig på någon av våra resor ska du känna dig helt trygg.

Information fram till avresa
Vi håller tät kontakt med alla som har en resa bokad och informerar fortlöpande dig som ska resa om lokala förhållanden. Vi har daglig kontakt med våra samarbetspartners på resmålet kring vad som händer på plats. Du är alltid välkommen att ringa eller maila oss för att fråga om den senaste utvecklingen och följ gärna Reopen Europa och Sweden Abroad för uppdaterad information från ambassader och svenska UD.

Om svenska UD avråder från resor
Vi följer svenska UDs reserekommendationer. Om svenska UD avråder så ställer vi in alla resor till berörda länder. Beslut om att ställa in en gruppresa tas normalt en månad innan avresa. För individuella resor kan beslut tas närmare avresan, i samråd med dig som är bokad. Om din resa blir inställd återbetalas alltid hela resans pris.

Lokala restriktioner
Vi tar alltid hänsyn tas till varje lands inresebestämmelser och är beredda att anpassa eller ställa in resa till följd av dessa. Det är också viktigt att du som resenär har korrekta resehandlingar och har med det som krävs för att få resa in i landet (visum, covidbevis etc). Under resan kan vi i tider av pandemin komma att behöva anpassa oss till lokala myndigheters restriktioner. Det rör sig framför allt om att hålla avstånd och bära munskydd under transporter och vid besök i känsliga områden. Allt eftersom världen öppnar upp sker lättnader även i lokala restriktioner och vi håller dig informerad innan och under resan.

Inställd resa
Om din resa blir inställd pga att svenska UD avråder eller att lokala förhållanden gör att vi måste ställa in resan, återbetalas alltid hela resans pris. Du kan också kostnadsfritt boka om till annan resa eller senare avresedatum.

Avbeställningsskydd
Det är viktigt att ha ett avbeställningsskydd som gäller i händelse av att du eller någon i ditt resesällskap skulle bli sjuk innan resan, oavsett om det gäller Covid-19 eller annan sjukdom. Vi rekommenderar därför att du tecknar avbeställningsskydd i samband med din bokning. I vissa hemförsäkringar ingår avbeställningsskydd som ett valbart tillägg. Reseförsäkringsbolaget Gouda har annars en bra avbeställningsförsäkring som täcker även om du skulle insjukna med Covid-19, på samma sätt som för andra sjukdomar. Den kostar 6% av resans pris och tecknas vid bokning direkt hos Gouda.

Reseförsäkring
Du behöver även en reseförsäkring. Kontrollera med din hemförsäkring om du har en reseförsäkring där skydd vid kostnader relaterade till Covid-19 ingår. Om du behöver teckna en separat reseförsäkring rekommenderar vi Goudas heltäckande reseförsäkring med semestertillägg. Den gäller även vid insjunkande i Covid-19 och ger ersättning för förlorade resdagar och kostnader vid akut sjukdom. Försäkringen går även att teckna som ett tillägg till din hemförsäkring och ersätter då merkostnader om du hamnar i ofrivillig karantän vid hemresa, något som inte brukar ingår i hemförsäkringars reseskydd. Läs mer och teckna direkt på Goudas hemsida: Gouda reseförsäkringar

Uppdaterad 2021-09-02