Viktig information från A-Ö

Adressangivelse. Varje resenär ansvarar själv för att hon/han under tiden fram till av resan kan nås av viktiga meddelanden (t.ex. tidtabells - ändringar) på den adress och de telefonnummer som angivits vid bokningen.

Anslutning. Vi rekommenderar att du bokar eventuella flyg- eller tåganslutningar som är ombokningsbara. Grand Tours ersätter inte uppkomna kostnader i samband med omeller avbokning av anslutningsbiljetter. Detta gäller även om en resa ställs in. Avbeställningsskydd. Du kan skydda dig mot kostnader vid avbeställning genom att teckna ett avbeställningsskydd eller ERV:s avbeställningsförsäkring. Premien för avbeställningsförsäkringen är 6 % av resans totalpris. Beställ separat folder eller läs mer på grandtours.se.

Bagage. Varje resenär tar själv hand om sitt bagage under resan. Resenären bär själv bagaget till och från bagagebandet på flygplatsen samt till och från båt eller transferbuss. Vid skadat eller förlorat bagage i samband med flygresa måste redan på flygplatsen en rapport göras till respektive flyg bolag, en så kallad PIR-rapport. Det är viktigt att bevara original handlingar för att kunna ställa eventuella ersättningskrav hos ditt försäkringsbolag.

Behandlingspaket. På våra hälsoresor ingår ett behandlingspaket i resans pris. På dessa resor träffar du hotellets läkare i början av resan för en kort konsultation. Då får du ditt individuella be handlingsprogram som du sedan följer under vistelsen. Behandlingarna varierar beroende på dina önskemål och ditt allmäntillstånd. Utifrån läkarens bedömning av din hälsostatus kan det inträffa att du avråds viss behandling. Betalning. Vänligen använd om möjligt de bifogade inbetalningskorten som skickas med bokningsbekräftelsen. Det går även bra att betala med bank- eller kreditkort via vår hemsida. Bokningsnummer och personligt lösenord står på din bokningsbekräftelse.

Biljett och färdhandlingar. I den bekräftelse som du får när du bokat din resa framgår vilka färdhandlingar som gäller. Färdhandlingar sänds med post ca 7–10 dagar innan avresa. Många flygbolag använder idag elektroniska biljetter då du checkar in med ID-handling/ pass. Du ansvarar själv för att uppgifter om namn, adress, telefonnummer samt flyg/båt, avresedag och tid stämmer på bekräftelsen. Det är mycket viktigt att stavningen av ditt namn överensstämmer med ditt pass. Vid sen ändring kan det tillkomma en ändringsavgift.

Bokning av resa. Boka din resa på vår hemsida grandtours.se eller via telefon. Du är också välkommen att boka på vårt försäljningskontor , Drottninggatan 92, 1 tr i Stockholm. Telefon 08-24 15 25. E-post info@grandtours.se. Vi har öppet mån–fre kl. 9–17.

Bussanslutningar. För kryssningar vid avresa från Stockholm samarbetar vi med respektive rederis bussbolag för anslutningar. Dricks. I många länder är drickssystemet mer utbrett än vi är vana vid i Sverige. Systemet räknas ofta som en löneförmån och många är helt beroende av den för sin försörjning. På våra flodkryssningar har vi, för din bekvämlighets skull, inkluderat dricksen till lokalguider, chaufförer och ombord.

Funktionshinder. De flesta av flodkryssningsfartygen är ej utrustade med hiss. Bussarna har ej lyftanordningar. Våra färdledare får inte, på grund av skaderisk, lyfta eller bära funktions hindrade resenärer eller deras bagage. Klarar du dig inte på egen hand måste du ha någon med dig som kan hjälpa dig. Om du använder rullstol, rollator eller har annat rörelsehandikapp är det ett krav (bland annat hos respektive flygbolag och rederi) att du meddelar detta direkt vid bokningen. Våra resesäljare kan ge rekommendationer om en viss resa.

Måltider. I de resor där måltider är inkluderat i resans pris avser detta vanligtvis från middag på ankomstdagen till frukost på avresedagen. Om du har önskemål om specialkost, måste detta meddelas i god tid innan avresan. Det framförs som önskemål till flygbolag, rederier och hotell. Garanti för att sådan kost alltid serveras kan inte ges. Är du allergisk mot gluten bör du ta med eget bröd. Måltidsdrycker. Måltidsdrycker och förfriskningar ingår inte i priserna om detta inte särskilt anges. Pass och visum. Det är varje resenärs ansvar att ha med sig pass som är giltigt enligt de regler som gäller för landet. I de fall visum erfordras anges detta i respektive resas resfakta. Om du inte har svenskt medborgarskap kan andra visumregler gälla. Var vänlig informera våra resesäljare vid bokningstillfället. Det är viktigt att ditt namn och dess stavning i din bokningsbekräftelse och visumansökan helt överensstämmer med ditt pass. Vid sen ändring kan det tillkomma en ändringsavgift.

Reseinformation. Med din bekräftelse får du information inför resan. Det är viktigt att du tar del av informationen innan du reser och kontaktar din resesäljare om något är oklart.

Reseförsäkring. Res aldrig utomlands utan en ordentlig reseförsäkring. Det är inte alltid som hemförsäkringen eller ditt kreditkort automatiskt ger ett fullgott reseskydd. Kontrollera noga vad som ingår i din befintliga reseförsäkring eller kortförsäkring. Du kan beställa ERV:s informationsfolder av oss eller läsa mer på grandtours.se.

Färdledare. På många av våra resor med följer vår egen färdledare eller finns på plats. Under vistelsen finns färdledaren tillgänglig och hjälper till med tolkning och genomför aktiviteter. Är du inte tillfreds med något gällande din resa bör du kontakta färdledaren så att eventuella problem åtgärdas direkt på plats.

Reslängd. Vissa av våra resor startar på kvällen första dagen och avslutas på morgonen den sista dagen. Den angivna reslängden omfattar därför inte alltid hela dagar.

Utflykter. På många av våra resor ingår ut flykter och entréer i resans pris. På en del resor erbjuds frivilliga tillvalsutflykter. I samband med fjord- och havskryssningar genomförs dessa tillvalsutflykter normalt med engelsktalande lokalguider och vår färdledare medföljer inte alltid. Vi reserverar oss för att extrautflykterna endast genomförs om tillräckligt antal deltagare anmäler sig. Vid inställd utflykt under resans gång, återbetalas eventuellt inbetalt belopp efter hemkomst. På vissa resor är förhandsbokning av utflykter nödvändig.

Önskemål. I samband med bokning av en resa kan alltid särskilda önskemål framföras. Vi förmedlar dessa till berörda partners, hotell, restauranger, flygbolag osv. Vi kan dock inte garantera att önskemålet tas i beaktande. Öppet köp. Från det att du bokat en resa har du tio dagars öppet köp, förutsatt att du bokat din resa tidigare än 42 dagar innan avresan. Under dessa tio dagar kan du ändra eller avboka resan utan kostnad. När du har betalat din anmälningsavgift träder gällande resevillkor i kraft.

Specifik information om våra olika resor

Att åka på en hälsoresa. Våra hälsoresor ska betraktas som friskvård och är till för personer som kan klara sig på egen hand. Du bör därför ha en sådan fysisk och psykisk kondition att du klarar av den ansträngning som själva resan och behandlingarna kan innebära. En person med allvarliga hjärt- eller kärlsjukdomar bör inte delta. I de fall en läkarundersökning ingår i resan är läkarens bedömning av din hälsa underlag för ditt behandlingsprogram. Det kan inträffa att du blir nekad behandlingar och termalbad, exempelvis om du har högt blodtryck, dia betes, akuta infektioner, cancer eller epilepsi. Ingen ersättning utgår på grund av nekad behandling vid hälsoskäl. Om du inte kan klara dig själv måste du ha någon som hjälper dig under resan. Är du osäker på om du klarar av resan eller ej rekommenderar vi att du rådfrågar din läkare. Våra värdar/värdinnor eller hotellets personal fi nns naturligtvis till hands om problem skulle uppstå på plats.

Att åka på en rundresa. Notera att rundresorna kan ändras på grund av vädret på resmålet samt rådande trafiksituation eller politiska läge. Detta kan innebära att de av Grand Tours redan fastlagda dagsprogrammen , utflykter med mera kan förändras med kort varsel, ibland även efter avresa. Vi reserverar oss inför den typ av programändringar som vi ej kan råda över.

Att åka på en flodkryssning. Notera att flodkryssningarnas resrutter kan ändras på grund av vädret på resmålet samt hög- eller lågvatten. Även slussningar, rådande trafiksituation eller andra ej förut sägbara händelser kan påverka resrutten. Vi måste i många fall underordnas de villkor som lokala reseorganisationer och rederier fastställer. Detta kan innebära att de av Grand Tours redan fastlagda dagsprogrammen, utflykter med mera kan förändras med kort varsel, ibland även efter avresa. Vi reserverar oss inför den typ av program ändringar vi ej kan råda över.

Att åka på en långtidsresa. Under våra långtidsresor är vistelsen självständig med tillgång till våra värdinnor för service och hjälp. På res målet arrangeras aktiviteter som varierar från vecka till vecka under säsongen.